Tesla Model Y med BYD batteri? Ja den er god nok, måske! Tesla har nemlig for nylig godkendt en ny leverandør af billigere og sikrere LFP-celler til sine Standard Range modeller. De er dog løbet ind i lidt registreringsproblemer fra start.
Det er dog ingen mindre end deres kinesiske rival BYD – Teslas største konkurrent inden for elbiler – men nu også verdens andenstørste producent af elbilbatterier efter CATL.
Det plejede ellers at være CATL, der var den eneste leverandør af LFP-batterier til Model Y og Model 3 i Standard Range varianterne, men nu kommer de nye Model Y-batches produceret på Giga Berlin-fabrikken altså med BYD-batteripakker.
De første tests af BYD-batteriet
Efter de første test og sammenlignede af Model Y med BYD-batterivarianten op mod nuværende model med en CATL-pakke, fandt man at BYD Model Y opladede hurtigt op til sin maksimale hastighed på 172 kW og blev der, indtil batteriet nåede 50% opladning, hvorefter det begyndte at aftage, indtil de to kurver mødtes ved 90%.
The Model Y with 62 kWh CATL battery, on the other hand, wasn’t able to maintain 172 kW charging speeds, and dropped off almost immediately, gradually reaching 50 kW at the 90% mark
Til sammenligning kunne Model Y med 62 kWh CATL-batteri ikke opretholde en opladningshastighed på 172 kW og faldt næsten med det samme indtil den gradvist ramte 50 kW ved 90% markeringen.
Hurtigere opladning med BYD Batteri
Termen “Blade” henviser til emballagen snarere end kemien i batterierne, da det tilbyder en sikrere og pladsbesparende teknologi. Ifølge BYD udsendte Blade Battery hverken røg eller ild under søm-penetreringstesten, og overfladetemperaturen nåede kun op på 30 til 60 °C.
Batteripakken har også “undergået andre ekstreme testforhold, såsom at blive klemt, bøjet, opvarmet i en ovn til 300 °C og overopladet med 260%.”
BYD hævder, at ingen af disse resulterede i brand eller eksplosion, mens nikkelbaserede ydeevneelbilbatterier “overskred 500 °C og brændte voldsomt” under søm-penetreringstesten.
Evnen til at opretholde hurtig opladning i længere tid rejser visse spørgsmål om levetid, men BYD bruger måske også forskellig kemi eller optimeringsmetoder end CATL. BYD Tang SUV, der sælges med et Blade-batteri, giver visse forsikringer om levetid i sine reklamematerialer.
“For levetid kan Blade Battery klare mere end 1,2 millioner km efter 3.000 cyklusser af opladning/udladning. Nøglepræstationsværdier for BYD Tang, der er drevet af Blade Battery, inkluderer en rækkevidde på en enkelt opladning på 505 km (NEDC) og acceleration fra 0 til 100 km/t på kun 4,6 sekunder. BYD Tangs Blade Battery oplades fra 30% til 80% af fuld kapacitet på imponerende korte 30 minutter med en jævnstrømsydelse på 110 kW,” informerer BYD. Derfor kan den bæredygtige opladningshastighed på 172 kW for den nye Tesla Model Y være standard.
Dog siges det, at Tesla snakker med CATL om deres M3P-fosfatbatterier i næste generation, der tillader en overlegen energitæthed og opladningshastigheder, så kampen mellem BYD og CATL om Model Y er måske langt fra slut.
Problemer med registrering
Desværre rapporterer lokale fora (maj 2023), at Tesla ikke har registreret BYD Model Y korrekt og midlertidigt har suspenderet leverancerne. Da den nye Model Y har mange drivlinjeændringer under motorhjelmen samt strukturelle forskelle i unibody-støbningen, skal den registreres på ny. Derfor må de, der gerne vil prøve BYD-batteriversionen, vente på, at Tesla får løst deres registreringsproblemer.
Bliv klogere på teknikken bag BYD’s Blade batteri i videoen her (engelsk):
Kommentarer
Send en kommentar